Hyvät yöunet ovat hyvinvoinnin kulmakivi

Riittävä unensaanti on elämän yksi tärkeimmistä perusedellytyksistä. Opimme jo hyvin varhain elämässä sen, ettei arjen askareissa pärjää pidemmän päälle, jos unentarvetta laiminlyö jatkuvasti. Jostain syystä tästäkin huolimatta moni meistä nukkuu aivan liian vähän. Kärsitpä sitten unettomuudesta tai teet muuten vain tietoisen valinnan nukkua vähän, on sillä paljon vaikutusta terveyteen yleisesti. Huonot nukkumistavat näkyvät nopeasti kehossa esimerkiksi painon lisääntymisenä, yleisen mielialan ailahtelemisena ja ihon huonokuntoisuutena.
Alla esittelemme muutamia riittävän unensaannin mukanaan tuomia hyötyjä. Mikäli olet kiinnostunut parantamaan unesi laatua, voit poimia tästä artikkelista muutamia hyviä vinkkejä. Nuku terveellisemmin ja paremmin jo tänä yönä!

Virkeä ja positiivinen mieli heti aamusta alkaen

Jos tunnet olosi jatkuvasti ärtyneeksi, voi yksi syy siihen hyvinkin löytyä huonoista nukkumistavoista. Oikeastaan voisikin liioittelematta sanoa, että riittävä nukkuminen heijastuu yleiseen mielialaan ja motivaatioon elämässä. Opiskeleminen ja työnteko kärsivät, jos olo tuntuu jatkuvasti kärttyisältä tai väsyneeltä. On myös päivänselvää, että keskittymiskyky ja oppimiskyky laskevat huonosti nukuttujen öiden myötä. Jos haluaa olla arjessaan tuottelias, energinen ja positiivinen, kannattaa aivan aluksi korjata omia nukkumistottumuksiaan.

Stressinhallintaa ja painonhallintaa

Harva välttämättä edes tajuaa, että unensaanti on suorassa yhteydessä myös paino-ongelmiin. Monet tuskailevat painonsa kanssa ja ihmettelevät kun ahkera kuntoilu sekä terveellisempi ruokavalio eivät saa aikaan haluttuja tuloksia. Tärkeää on kuitenkin myös saada riittävästi lepoa, mikäli haluaa elimistönsä tasapainoon ja kehonsa hallintaan.

Laadukkaat yöunet ovat yksi tärkeimmistä edellytyksistä terveellisen painon saavuttamiseen. Lukemattomat tutkimukset ovat osoittaneet, että kun ihminen ei saa riittävästi unta, nostaa se nälkäisyyden tunnetta ja samalla vähentää kylläisyyden tunnetta, joka johtaa liialliseen syömiseen ja painon nousuun. Lisäksi univajeisessa elimistössä esiintyy tavallista enemmän stressihormonina tunnettua kortisolia, joka tekee päätösten tekemisestä vaikeaa. Stressaantuneena on helppo sortua tekemään huonoja valintoja esimerkiksi ruokailun suhteen.

Kannattaa toki muistaa, ettei stressiä voi purkaa pelkästään nukkumalla, vaan siihen tarvitaan myös mielekkäiden ja mukavien asioiden harrastamista hereillä ollessa. Jokainen löytää itselleen sopivimmat vireystasoa ylläpitävät ja mieluisat aktiviteetti. Kyse voi olla vaikkapa lenkkeilystä, maalaamisesta tai lukemisesta. Myös erilaisten pelien pelaaminen voi olla yksi harrastus rentoutumista kaipaavalle. Jos pelikaveria ei ole lähistöllä, uudet nettikasinot tarjoavat valtavasti kasinopelejä pelattavaksi verkossa. Lisäksi niitä voi pelata omalla mobiililaitteella, kuten puhelimella tai tabletilla. Useimmat mobiilikasinot ovatkin panostaneet huomattavasti käyttökokemukseen, joten tällainen pelaaminen on helppo tapa rentoutua kiireisen päivän päätteeksi.

Unien avulla kauneutta ja vahvempaa vastustuskykyä

Oletko joskus kuullut jonkun käyvän “kauneusunilla”? Kenties vitsiksikin tarkoitettu ilmaisu on itse asiassa varsin paikkansapitävä. Nukkuminen on suorassa yhteydessä myös ihon hyvinvointiin. Paljon matkustavat tietävät, kuinka nopeasti pitkät lennot ja vähäinen unensaanti vaikuttavat kasvojen ulkonäköön. Puuduttavan matkanteon jälkeen peilistä katsovat takaisin kasvot, joiden iho on kalpea ja nuutunut ja silmien alla on tummat renkaat. Pitkään jatkunut vähäinen unensaanti johtaa myös ihon ikääntymiseen ennenaikaisesti.

Ei vaadita montaakaan huonosti nukuttua tai jopa kokonaan nukkumatta jäänyttä yötä ennen kuin se alkaa näkyä kehossamme. Vastustuskyky heikkenee nopeasti, jolloin keho altistuu helpommin bakteereille, viruksille ja erilaisille terveysongelmille. Kun ihminen nukkuu syvää unta, laskee se stressihormonitasoja ja aamulla herätessä olo on paljon levollisempi. Vastaavasti katkeileva uni tai liian vähäinen nukkuminen antaa stressihormoneiden pyöriä elimistössä valloillaan. Tästä aiheutuu tyypillisesti turvotusta ja pidemmän päälle elimistö altistuu esimerkiksi korkealle verenpaineelle, sydäntaudeille ja diabetekselle.

Nuku paremmin niin voit paremmin

Mikäli heikko unensaanti ei johdu esimerkiksi unettomuudesta vaan yksinkertaisesti siitä, että laiminlyö omia tarpeitaan ja tekee tietoisesti valinnan olla nukkumatta tarpeeksi, on tilanne helposti korjattavissa; vaaditaan vain jämäkkyyttä ja määrätietoisuutta. Yleensä jo parin kunnolla nukutun yön jälkeen voi nähdä ja huomata positiivisia vaikutuksia.

Yksi suuri syy siihen, miksi niin monet nukkuvat nykyään aivan liian vähän ja huonosti, johtuu erilaisista elektronisista laitteista. Ruudun tuijottaminen myöhään illalla juuri ennen nukkumaanmenoa on varma tapa häiritä unirytmiä. Mikäli kännykkää tai tietokonetta on pakko käyttää vielä illalla, kannattaa laitteen näytön kirkkaus laskea minimiin siten, että se vaikuttaa kehon luonnolliseen vuorokaudenrytmiin mahdollisimman vähän. Kaikkein ihanteellisimmassa tilanteessa elektronisten laitteiden käyttö lopetetaan jo ainakin tunti ennen yöpuulle menoa. Parhaat unet ovat luvassa niille, jotka pyrkivät tietoisesti rauhoittumaan ennen nukkumista. Yritä sisällyttää nukkumaanmenorutiineihisi esimerkiksi pieni joogahetki tai meditaatiosessio, jonka avulla karistat mielestä päivän aikana kertyneet ajatukset ja murheet.

Tähtää myös tietoisesti suositeltuun unensaannin määrään. Eri ihmisillä on toki erilaiset tarpeet unensaannin suhteen, mutta tavallisesti 7–9 tunnin yöunet ovat suositus, jota ei kannata alittaa. Kokeile jo tänä yönä rauhoittua hyvissä ajoin ja irrottautua kaikista mahdollisista häiriötekijöistä ennen nukkumaanmenoa. Voi hyvinkin olla, että huomaat eron heti seuraavana aamuna.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *