Onko sähköpyörä järkevä hankinta?

Onko sähköpyörä fiksu vaihtoehto?

Liikenne sähköistyy, mutta ei vain autojen kohdalla. Sähköpotkulaudat ovat katukuvan tuorein uutuus, mutta sähköpyöristä on puhuttu Suomessa pitempäänkin. Niiden myynti on Suomessa ollut varsin vaatimatonta (6000 – 7000 kpl vuodessa) verrattuna polkupyörien kokonaismyyntiin (250 000 – 300 000). Moni on kuitenkin sitä mieltä, että voisi harkita sähköpolkupyörää, ja myyntibuumia on jo odotettu vuosikausia.

Ensin hieman byrokratiaa ja laillisia raameja: Suomen ajoneuvolain mukaan polkupyöräksi lasketaan sellainen sähköpyörä, jonka moottorin teho on enintään 250 W ja huippunopeus 25 km/h. Tällaisissa tapauksissa pätevät siis samat säännöt ja lait kuin polkupyörän kohdalla ja puhutaan sähköavusteisesta polkupyörästä. Muissa tapauksissa kyse on moottoroidusta ajoneuvosta, joka vaatii vakuutuksen. Polkupyörää ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä tai katsastaa.

Vuonna 2018 käytiin Suomessa keskustelua sähköpolkupyörien hankintatuesta, jota olisi maksettu uuden pyörän ostajalle 400€. Tarkoitus oli vauhdittaa sähköpyörien myyntiä, mutta esitys kaatui runsaaseen vastustukseen. Liikenne- ja viestintäministeriö keskeytti lain valmistelun huhtikuussa 2018 ja totesi sen siirtyvän seuraavalle hallituskaudelle. Toistaiseksi uusi hallitus ei ole ottanut asiaan kantaa eli esitys on toistaiseksi haudattu.

Sähköpyöriä kuitenkin markkinoidaan Suomessa ja niitä on saatavilla kautta maan. Vaikka hankintatukea ei olekaan (vielä) tiedossa moni pohtii silti sähköpyörän hankintaa punniten etuja ja haittoja. Isoimpana haittana on sähköavusteisen polkupyörän korkea hinta: halvalla saa, jos saa pyörän alle 800€, mutta käytännössä kannattaa varautua lähtemään tonnista ylöspäin. Korkeaa hintaa selittää pyörän akku, joka on kalliimpi kuin koko muu pyörä. Juuri sähköpyörien korkea hinta on syy sille, miksi niiden hankintatukea harkittiin ja miksi se lopulta kaatui.

Kenelle sähköpyörä soveltuu?

Kenelle sähköpyörä sitten sopii? Lyhyt vastaus on, että kaikille. Ideana on, että pyöräilijä varastoi polkemalla tuottamansa energian akkuun, josta sitä voidaan laittaa hyötykäyttöön tilanteen vaatiessa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi ylämäet, joiden kapuaminen sähköavusteisella pyörällä käy leikiten.

Toisaalta myös tasainen maasto saattaa olla hyvä syy hankkia sähköpyörä. Jos matka on tasainen, mutta pitkä, sähköpyörän avulla ei tarvitse polkea koko matkaa aivan hiki hatussa. Ylipäänsä sähköpyörän tarkoitus on tuoda helppoutta ja mukavuutta pyöräilyyn, kun osa voimanlähteestä tulee akusta. Esimerkiksi maastossa ajaessa voi sähköavusteinen pyörä olla äärimmäisen hyvä vaihtoehto. Viime vuosina suosiotaan kasvattanut fatbike -pyörämalli on maastopyöräilijöiden suosiossa, mutta leveiden renkaidensa vuoksi pyörä voi olla maastossa raskas polkea. Tälläisissä tilanteissa sähkömoottorista on huomattavaa hyötyä esimerkiksi ylämäkeä noustessa.

Sähköpyörää ei ole syytä pitää mitenkään laiskemman pyöräilijän valintana, sillä sitäkin pitää polkea. Sähköpyörän avustava moottori sammuu automaattisesti, kun pyörä ylittää tuntinopeuden 25 km/h. Sen jälkeen lujempaa pääsee ainoastaan polkemalla. Sitä, paljonko sähkömoottori avustaa, voidaan säätää ja lisätä pyöräilyn kuormittavuutta omien tarpeiden ja rajoitteiden mukaan.

Fyysisen kunnon kohottamiseen sähköpyörä soveltuu lähtökohtaisesti ihan yhtä hyvin kuin tavallinenkin pyörä: rasitus kohdistuu jalan lihaksiin, nostaa sykettä ja hengästyttää tasaiseen tahtiin. Jos tavoitteena on parantaa kuntoa nimenomaan pyöräilemällä, sähköpyörä on oivallinen valinta, sillä sähkömoottorin avulla pyöräilyn kuormittavuutta voidaan säätää. Mikäli kärsit nivelvaivoista tai hengitys- ja verenkiertoelimistön ongelmista tai lähtökunto on muuten huonompi, sähköpyörä on tavallista pyörää parempi vaihtoehto. Sähköä toki kuluu enemmän, mutta kunnon kohentuessa akkua ei paikka paikoin tarvitse käyttää ollenkaan. Tieteellistä tutkimusta on toistaiseksi vähän, mutta asiantuntijoiden näkemys on kaikessa lyhykäisyydessään se, että pyöräily on ihan yhtä terveellistä riippumatta siitä, onko pyörä sähköavusteinen vai ei.

Jos päädyt hankkimaan sähköpyörän, kannattaa ehdottomasti panostaa myös sen suojaamiseen. Kotivakuutuksesi saattaa luokitella sähköavusteisen pyörän tavalliseksi polkupyöräksi, mutta asia kannattaa varmistaa etukäteen. Hyvä pyörän lukko on ehdoton, jotta pyöräsi pysyy sinun käsissäsi. Pyörä kannattaa pitää lukitussa varastossa, jossa lämpötila ei heittelehdi niin kuin ulkona, sillä akku ei tykkää jäätävistä pakkasista; kylmettyminen heikentää sen tehoa ja akun vaihdot ovat kalliita operaatioita.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *