polkypyöräilyn terveyshyödyt

Polkupyöräily – helppoa hyötyliikuntaa

Kun polkupyörä alkoi saada muotoaan 1800-luvulla, sitä pidettiin sen ajan sähköpotkulautana: sitä käyttivät lähinnä uudistusmieliset leveilijät ihan vain uutuudenviehätyksen nimissä, vaikka muitakin tapoja liikkua oli: kävellen tai hevosen selässä. Nykyisen polkupyörän esi-isää, potkupyörää, kutsuttiinkin pilkallisesti ”keikarihevoseksi”. Tämä hevosvertaus näkyy edelleen, sillä esimerkiksi islanniksi ’polkupyörä’ on hjólhestur eli ”pyörähevonen”.

Tärkein motivaatio polkupyörän kehittämiselle oli luoda laite, jolla pääsee paikasta A paikkaan B niin, ettei sitä tarvitse syöttää siinä välissä kuten hevosta. Monissa tapauksissa polkupyörä on ollut autoa edullisempi vaihtoehto päästä vaikkapa palveluiden pariin. Varsinkin Afrikassa polkupyörä on ainoa vaihtoehto kävelylle, koska teiden infrastruktuuri ei kestä autoja, eikä suurimmalla osalla ole niihin varaa.

Täällä Suomessa polkupyörä on kuitenkin ennen kaikkea lyhyehköjen matkojen taittamiseen tarkoitettu kulkupeli, jota markkinoidaan ekologisena ja terveyttä edistävänä vaihtoehtona autolle. Polkupyörä ei vaadi mitään ajolupaa eivätkä ne aiheuta päästöjä liikenteessä. Terveysvaikutuksia pyöräilyllä on monia ja ne kohdistuvat moneen eri osaan kehoa.

Hengitys ja verenkierto

Koska polkupyörän voimanlähde on sisintä polkevan henkilön lihasvoima, on hengästyminen ihan normaali reaktio pyöräiltäessä, sillä lihakset tarvitsevat enemmän happea rasituksen johdosta. Ihan hirveästi ei kannata puuskuttaa, sillä paras mahdollinen hengitystahti, rasittuneenakin, on nimenomaan tasainen tahti.

Ja hengittää kannattaa mieluummin nenän kautta; ei siksi, että se on esteettisesti vähemmän häiritsevää, vaan siksi, että nenän kautta hengitetty ilma lämpiää ruumiinlämpöiseksi paremmin eli elimistön lämpötila ei pääse laskemaan. Lisäksi nenän karvat ja limakalvot saavat paremmin kiinni erilaisia taudinaiheuttajia ja sattumia (esimerkiksi pöly ja pienhiukkaset) kuin jos hengittäisit suun kautta.

Rasituksen aikana sydämen syke nousee ja verenkierto kiihtyy jälleen kerran siksi, että lihakset tarvitsevat enemmän happea ja ravinteita rasituksen takia. Hyvä sykkeen taso on yksilöllinen, mutta tässäkin pätee sama sääntö kuin hengittämisessä: pidä rasitus tasaisena. Se on parasta kestävyystreeniä sydämellesi

Lihakset ja nivelet

Ennen kaikkea pyöräily kehittää jalkojen lihaksia: reisiä ja sääriä. Maastosta riippuen se voit treenata kestävyyttä tai voimaa: tasaisessa maastossa treenaat kestävyyttä ja mäkisessä taasen voimaa. Kaupunkiajossa treeni ei niinkään tunnu, koska vauhti on usein hyvin matala.

Polvien ja lantion nivelet tykkäävät pyöräilystä, ja jälleen kerran varsinkin tasaiseen tahtiin tapahtuvasta pyöräilystä. Nivelten liikkuvuus paranee, jolloin ne kestävät paremmin rasitusta ja ikää. Mikäli tiedät, että sinulla on ongelmia jalan nivelissä, keskustele ammattilaisen kanssa siitä, pitääkö jotain erityistä ottaa huomioon pyöräilyssä. Jos pyöräily tekee kipeää nivelissä, jotain on lähtökohtaisesti vialla.

Poltetut kalorit

Pyöräily kuluttaa yllättävän paljon kaloreita: parhaimmillaan jopa 500 kcal, eli possumunkin verran, puolessa tunnissa. Tämä riippuu tietysti siitä, millaisella vastuksella polkee ja kuinka nopeasti.

Suuri kalorien kulutus johtuu siitä että pyöräily rasittaa juuri reisilihaksia. Ne ovat kehon suurimpia lihaksia ja vaativat siksi paljon energiaa. Noin painonpudotusta ylipäänsäkin ajatellen reisien treenaaminen on hyvä huomioida, ja pyöräily on tähän tarkoitukseen juuri sopivaa yleisliikuntaa.

Tasapaino

Tämä tulee ehkä hiukan yllättäen, mutta myös tasapainoa voi kehittää pyöräilemällä. Tämähän on jokaiselle tuttua puuhaa, kun apupyöristä on pitänyt päästä eroon. Tasapainon treenaaminen ei kuitenkaan lopu siihen, että oppii ajamaan ilman apupyöriä, vaan se kehittyy läpi elämän. Tämän huomaa erityisesti silloin, jos on pitänyt 10 vuoden tauon pyöräilystä: ensimmäisellä kerralla ajo ei ole niin sulavaa kuin sen ehkä olettaisi.

Jos koet, että tasapainosi on huono tai haluat muuten kehittää sitä, pyri ajamaan pyörällä mahdollisimman hitaasti. Hitaassa vauhdissa pyöräilijän on itse pidettävä tasapainoa yllä, kun taas kovemmassa vauhdissa siitä huolehtii eteenpäin suuntautuva liike.

Oma painopiste kannattaa pitää alavatsan korkeudella ja polkimien kohdalla. Tällöin se osuu etu- ja takapyörien kontaktipinnan väliin jäävälle tasapainoalueelle. Fysiikan lakien mukaan kaadut vasta, jos painopisteesi siirtyy tasapainoalueen ulkopuolelle. Myönnettäköön, että tasapainoalue ei ole polkupyörässä mikään valtava, mutta eipä se seistessäkään ole mikään suuri.

 

Hyvästä pyörästä saa enemmän irti

Pyörä on edelleen halpa vaihtoehto autolle ja ihan kelpo pyörän saa jo alle 200 €:lla. Tuliterään pyörään pystyy toki helposti upottamaan jopa tonnin, ja sähköpyörien hinnat lähtevät tonnin alapuolelta. Mieti tarpeitasi ennen ostoa! Mikäli aiot pyöräillä joka päivä vuoden ympäri niin kannattaa ostaa kerralla hyvä polkupyörä.

Pyörä kuin pyörä vaatii kuitenkin oikeanlaista säilytystä. Pahin mahdollinen virhe on säilyttää pyörää avoimella paikalla monta kuukautta putkeen. Katos on minimivaatimus, mutta mitään lämmitettyä tallia ei tarvita. Talvella kannattaa varmistaa, etteivät vaihteet pääse jäätymään joka yö ja että pyörä ei hautaudu lumeen pitkäksi aikaa.

Pyörän kotihuoltoon kuuluu renkaiden pumppaus: jos poljet liikaa tyhjillä renkailla, vanteet saattavat vääntyä ja silloin ne pitää vaihtaa. Sopiva rengaspaine on usein ilmoitettu usein renkaassa, mutta kun pyörä rullaa kevyesti, on rengaspaine kohdillaan. Kun renkaat ovat kunnossa, pystyt maksimoimaan pyöräilyn terveyshyödyt.

Kannattaa kääntyä pyörähuollon puoleen jo ennen kuin sille on akuutti tarve. Sieltä saa vinkkejä ja parhaassa tapauksessa tarvikkeita kotihuoltoon. Silloin tällöin on myös hyvä investoida huoltopakettiin, jossa pyörä saa kokonaisvaltaisen hoidon.

Hyvin huolletusta pyörästä riittää iloa ja hyötyä vuosiksi, jopa vuosikymmeniksi. Ja muista käyttää kypärää, ettei treenaaminen lopu ikävällä tavalla kesken.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *